مولتی متر چیست و چه کاربردی دارد؟

مولتی متر چیست 

مولتی متر چیست و از مولتی متر برای چه کاری استفاده می شود از جمله سوالات پر تکرار افرادی است که به تازگی وارد حوزه فناوری و تعمیرات شده اند است. در واقع مولتی متر یکی از ابزارهای مهم اندازه گیری است. تمام افرادی که در زمینه برق و تعمیر وسایل برقی فعالیت می کنند باید با این ابزار آشنا باشند و طرز کار مولتی متر را بدانند. عمده کاربرد مولتی متر برای اندازه گیری فاکتور هایی همچون آمپر، ولتاژ، اهم، مقاومت، ظرفیت خازن و موارد دیگری از این قبیل است.

مولتی متر چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

مولتی مترها ابزاری هستند که برای اندازه گیری کردن فاکتورهای مختلف در مشاغل تعمیراتی که منبع تغذیه در آنها برق است استفاده می شود. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم از مولتی متر برای اندازه گیری ولتاژ، جریان، مقاومت و اهم، آمپر یا اختلاف پتانسل استفاده می شود.

مولتی متر برای چه کاری استفاده می شود؟

همان طور که اشاره کردیم مولتی متر یک ابزار بسیار کاربردی برای اندازه گیری موارد مختلفی که در تعمیرات وسایل برقی باید سنجیده شود کاربرد دارد. از مولتی متر برای موارد مختلفی استفاده می شود که تعمیرات موبایل نیز جزو آنهاست. همچنین در تعمیرات لپ تاپ، خودرو و تلویزیون و سایر وسایلی که منبع تغذیه آن ها برق است برای اندازه گیری جریان، ولتاژ، آمپر، مقاومت و غیره کاربرد بسیاری دارد. یکی دیگر از موارد کاربرد مولتی مترها برای عیب یابی دستگاه های الکترونیکی از جمله در تعمیرات موبایل است. با استفاده از مولتی متر می توان سالم یا معیوب بودن قطعات را تشخیص داد که یک فاکتور مهم در تعمیرات است.

کاربردهای مولتی متر در تعمیرات موبایل

از مولتی متر در تعمیرات موبایل برای تست جریان کشی، تست اهم و مسیر یابی استفاده می شود. همچنین از دستگاه مولتی متر برای پیدا کردن قطعات معیوب نیز استفاده می شود. مولتی متر در تعمیرات موبایل جزو ابزارهای مهم و کاربردی است و عموما از نوع دیجیتالی آن استفاده می شود. اگر قصد خرید این ابزار را برای تعمیرات موبایل دارید پیشنهاد می کنیم مقاله “راهنمای خرید مولتی دیجیتال برای تعمیرات موبایل” را مطالعه کنید.

چند نوع مولتی متر داریم

مولتی مترها انواع مختلفی دارد که هرکدام از آنها بسته به حوزه فعالیت و استفاده کاربردهای مختلفی دارند و در زمینه ای خاص کاربردی تر هستند. بنابراین اگر در حال مطالعه با هدف خرید مولتی هستید به این موضوع توجه کنید که در حوزه فعالیت شما کدام نوع مولتی متر می تواند برایتان کاربردی تر باشد. مولتی مترها بر اساس کاربرد و شیوه ساخت به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از: مولتی متر دیجیتال، مولتی متر عقربه ای، مولتی متر انبری و مولتی متر رومیزی. برای آشنایی بیشتر با انواع مولتی متر در ادامه همراه ما باشید.

مولتی متر دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

یکی از انواع مولتی متر که شاید اکثر افراد فقط آن را بشناسند، مولتی متر دیجیتال است. مولتی مترهای دیجیتال رایج ترین نوع مولتی متر در بازار هستند و در دو نوع ساده و پیشرفته به بازار عرضه شده اند. این نوع مولتی متر همان طور که از نامش مشخص است دیجیتالی است و دارای یک صفحه نمایش است که اعداد و ارقام اندازه گیری شده را به کاربر نمایش می دهد. استفاده از این مولتی متر آسان است و برای تعمیرات موبایل نیز از این نوع استفاده می شود.

به دلیل داشتن مشکلات و دقیق نبودن مولتی متر آنالوگ، مولتی متر دیجیتال ساخته و معرفی شد این مولتی متر به دلیل داشتن میکروچیپ ، آی سی و نمایشگر قادر است تا واحد های اندازه گیری زیادی را ساپورت کند. با پیشرفت فناوری و تجهیزات الکتریکی شما می توانید دقیق ترین و مدرن ترین ابزار های اندازه گیری را داشته باشید که مولتی متر دیجیتال از آن دسته می باشد. مولتی متر دیجیتال از جدید ترین و به روز ترین نوع خود می باشد که می تواند اندازه گیری را با کم ترین تلرانس یا خطا داشته باشد  از ویژگی های این وسیله می توان یه موارد زیر اشاره کرد:

  1. قابلیت اتصال به کامپیوتر
  2. کالیبراسیون آسان
  3. کاهش میزان خطای کاربر
  4. امکان نمایش داده ها
  5. تنوع بسیار بالا
  6. افزایش سرعت راندمان در اندازه گیری

مولتی متر آنالوگ

مولتی متر آنالوگ

اولین مولتی متر به گونه ای طراحی شد که یک عقربه به صورت فیزیکی برای نشان دادن میزان جریان وجود دارد. نحوه کار این مولتی متر به گونه است که زمانی شما پراپ های مولتی متر را بر روی پایه های مین برد یا مسیر می گذارید به وسیله عقربه ای فیزیکی یا مکانیک میزان جریان، مقاومت و یا غیره … را نمایش می دهد. مولتی متر های آنالوگ دارای محدودیت هستند و نمی توانند واحد های زیادی را اندازه گیری کنند و مشکلات دقیق نبودن اندازه گیری آنها مشکل زیادی را برای مهندسین ایجاد میکرد.

مولتی متر آنالوگ نیز بر پایه یک میکرومتر برای اندازه گیری کردن پتانسیل و جریان ساخته شده می شود. این مولتی متر برخلاف مولتی متر دیجیتالی، عقربه ای است و با عقربه جریان اندازه گیری شده را نمایش می دهد. این نوع مولتی مترها به نسبت نوع دیجیتالی قیمت مناسب تری دارند و البته کار کردن با آنها نیز سخت تر است. نکته قابل ذکر در مورد مولتی مترهای آنالوگ این است که با این نوع مولتی متر نمی توان عدد دقیقی را استخراج کرد. بنابراین اگر نیاز به ابزار دقیق تری دارید این نوع مولتی متر را پیشنهاد نمی کنیم.

مولتی متر رومیزی

مولتی متر رومیزی

مولتی مترهای رومیزی در اصل از خانواده مولتی مترهای دیجیتال هستند. این ابزار دقت خیلی بالایی در اندازه گیری دارد و البته به طبع قیمت بالاتری نیز به نسبت سایر انواع مولتی متر دارد. استفاده از این ابزار در شغل تعمیرات چندان رایج نیست و بیشتر در آزمایشگاه های برق استفاده می شود. مولتی متر رومیزی از بهترین مولتی متر های دسته دیجیتال می باشد این مولتی متر به دلیل دقت بسیار بالا در انداره گیری می تواند انداره گیری را با تلرانس صفر یا ناچیز اندازه گیری کند. طرز کار این مولتی متر بسیار آسان بوده و شما می توانید برند های زیادی از این مولتی متر را مشاهده کنید.

مولتی متر انبری

مولتی متر انبری

از دیگر مولتی متر های دقیق و  عالی می توان به مولتی متر کلمپی اشاره کرد. این مولتی متر شباهت زیادی به انبردست دارد. به همین امر به این مولتی متر ها مولتی متر انبری میز گفته می شود. استفاده از مولتی متر انبری یا مولتی متر کلمپی شکل بسیار راحت بوده به گونه که شما می توانید هر شرایطی از آن به راحتی استفاده کنید. این نوع نیز در خانواده مولتی مترهای دیجیتالی قرار می گیرد ولی با شکل ظاهری و کاربردی متفاوت.

این نوع مولتی متر همه امکاناتی که از یک مولتی متر انتظار می رود را دارد و علاوه بر آن یک سری چنگکی نیز دارد که اندازه گیری را بسیار آسان می کند و در واقع کار پراب را می کند. اما از این نوع نمی توان برای قطعات خیلی ریز استفاده کرد.

از دیگر مزایا این مولتی متر می توان به ایمن بودن آن اشاره کرد به گونه ای که کاربر نیازی به لخت کردن سیم ها جهت اتصال پراپ ها ندارد و با عبور سیم از وسط سری انبری شکل این مولتی متر می توان اقدام به اندازه گیری کرد. این مولتی متر بسیار دقیق بوده و در تعمیرات لوازم الکتریکی، کارگاه و همچنین  در ادارات برق نیز استفاده می شود.

تفاوت مولتی متر دیجیتال و آنالوگ

 تفاوت مولتی متر دیجیتال با مولتی متر آنالوگ بیشتر در ساخت آنهاست و محدودیت هایی که مولتی متر آنالوگ دارد. مولتی مترهای آنالوگ سری های اولیه مولتی متر بودند که هنوز نیز مورد استفاده خیلی از تعمیرکاران قرار می گیرند. مولتی متر های دیجیتالی توان اندازه گیری کمیت های مختلف را دارند در صورتی که در مولتی متر ها در تعداد این کمیت ها محدودیت وجود دارد. یکی دیگر از تفاوت های مولتی متر های دیجیتال و آنالوگ نوع نمایش دادن ارقام و اعداد خروجی است که موجب برتری مولتی متر دیجیتال می شود.

احتمالا برایتان قابل حدس باشد که تفاوت این دو در چیست. مولتی مترهای آنالوگ با یک صفحه نمایش عقربه ای اعداد اندازه گیری شده را به اپراتور نمایش می دهد که علاوه بر درصد خطای استاندارد خود دستگاه ممکن است خطای دید نیز داشت باشد. اما مولتی متر دیجیتال در این مورد عملکرد بهتری دارد و با نمایش دیجیتالی اعداد و کمیت اندازه گیری شده درصد خطا را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش میدهد. از طرفی کار کردن با مولتی مترهای آنالوگ مهارت و دقت بالایی را نیاز دارد ولی کار کردن با مولتی مترهای دیجیتال ساده است و با کمی آموزش به راحتی می توان با این ابزار کار کرد.

عکس مولتی متر دیجیتال

قسمت های مختلف مولتی متر

هر مولتی قسمت های مختلفی دارد که در ادامه به معرفی هر بخش آن می پردازیم.

  1. صفحه نمایش: همه مولتی مترها یک صفحه نمایش دارند که ارقام و اعداد را به کاربر نمایش میدهند. اندازه آن در مولتی مترهای مختلف می تواند متفاوت باشد.
  2. کلید چرخشی یا سلکتور: مولتی مترها قابلیت اندازه گیری پارامترهای مختلف را دارند و برای انتخاب پارامتر مدنظر می توان از کلید چرخشی یا سلکتور استفاده کرد.
  3. پورت: پورت در واقع همان درگاه خروجی است که پراب مولتی متر به آن متصل می شود.
  4. پراپ: همه مولتی مترها با استفاده از اتصال پراب ها با قطعه مورد نظر جریان یا موارد دیگری که توسط کاربر انتخاب می شود را اندازه گیری می کند. پراب ها 2 عدد و با رنگ مخالف همدیگر هستند که در جعبه مولتی قرار دارند. معمولا رنگ قرمز و مشکی برای پراب ها استفاده می شود. البته هر دوی پراب ها عملکرد یکسانی دارند و فقط برای تفکیک آن ها از رنگ های مخالف استفاده شده است.

دقت دستگاه مولتی متر چقدر است؟

همه ابزارهایی که برای اندازه گیری استفاده می شوند معمولا دارای یک درصد خطای مشخصی هستند که توسط سازنده در مشخصات محصول درج می شود. در اصل دستگاه های اندازه گیری نزدیک ترین مقدار المان اندازه گیری شده را نشان میدهند و مقدار استاندارد برای این موضوع استفاده می شود. این موضوع در مورد انواع مولتی متر نیز صادق است.

مثلا در مولتی مترهای آنالوگ دقت اندازه گیری استاندارد 3 درصد است در حالی که این مقدار در مولتی متر دیجیتال 0.5 درصد است. هرچه دستگاه مولتی متر پشرفته تر باشد درصد خطای آن کاهش می یابد. حتی در بعضی مولتی متر ها این میزان به 0.01% نیز می رسد.

چرا مولتی متر بهتر از سایر ابزارهای اندازه گیری است؟

ابزارهای اندازه گیری در کل تنوع بالایی دارند که هر کدام از آنها برای اندازه گیری یک پارامتر کاربرد دارند. اما چرا مولتی متر بهتر است؟ یکی از دلایلی که خرید مولتی را توصیه می کنیم این است مولتی یکی ابزار کامل برای اندازه گیری کمیت های الکتریکی مختلف است؛ در واقع با یک ابزار می توانید کار چند ابزار مختلف را انجام دهید. مثلا از اهم متر برای اندازه گیری مقاومت استفاده می شود یا آمپرمتر فقط آمپر را اندازه گیری می کند که مولتی متر دیجیتال همه این موارد را پوشش می دهد و می توان با استفاده از دکمه سلکتور مشخص کرد که کدام کمیت اندازه گیری شود.

جمع بندی 

در این مطلب در مورد مولتی متر چیست و کاربرد های مولتی متر صحبت کردیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. همان طور که گفته شد، مولتی مترهای ابزارهای اندازه گیری هستند که کار چند دستگاه اندازه گیری را انجام می دهد و می توان با استفاده از آن پارامترهای مختلف از جمله آمپر، جریان، ولتاژ، مقاومت و اهم را اندازه گیری می کند. همچنین مولتی متر از جمله ابزارهای مهم و کاربردی در تعمیرات و عیب یابی در شغل تعمیرات موبایل نیز می باشد که برای خرید آن می توانید از طریق فروشگاه ابزار استاد جی اس ام نیز اقدام نمایید.

امتیاز شما ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه