فایل فلش (Firmware) در واقع همان رام گوشی است و منظور از رام در اندروید، سیستم عامل یک تلفن همراه است که بر پایه پلتفرم اندروید شرکت گوگل طراحی و ساخته شده است. کاربران با نصب رام های مختلف می توانند رابط گرافیکی و شیوه ی تعامل با ابزارهایی مثل تلفن های همراه یا تبلت را تغییر دهند. به رام، قلب تپنده ی نرم افزاری نیز می گویند. در ادامه این مقاله به معرفی رام سامسونگ یا همان فایل فلش سامسونگ خواهیم پرداخت.

رام استوک یا رام رسمی سامسونگ چیست؟

رام های رسمی یا استوک رام در حقیقت همان ورژن از سیستم عامل گوشی شما میباشد که به هنگام خرید، بر روی آن نصب شده است. رام های رسمی به طور معمول توسط کمپانی های سازنده ارائه می شوند و هیچ گونه دستکاری خاصی توسط دیگران بر روی آن انجام نشده است. بنابراین این دسته از رام ها قابل اعتمادتر هستند. معمولا رام های رسمی پیش از عرضه گسترده به بازار مصرف، مورد تست قرار می گیرند به همین سبب دارای میزان باگ کمتری هستند.

انواع فایل فلش اورجینال (رسمی) سامسونگ

  • تک فایل، چهار فایل، پنج فایل، کامبینیشن (Combination).  
  • فرمت (پسوند) فایل فلش های اورجینال سامسونگ .Tar و .Tar.Md5 است. 

توصیه می کنیم برای آشنایی با روش های فلش کردن گوشی سامسونگ مقاله آموزش گام به گام فلش گوشی سامسونگ با اودین Odin را از دست ندهید.

رام تک فایل سامسونگ

رام تک فایل در دیوایس های سامسونگ برای به روزرسانی و مشکلات دیگری که در گوشی های سامسونگ به وجود می آیند، استفاده می شود. با رایت کردن رام تک فایل، اطلاعات گوشی یا تبلت به هیچ وجه پاک نمی شود؛ چون فایلی که موجب پاک کردن اطلاعات کاربر می شود داخل رام های تک فایل وجود ندارد. اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر بگوییم : 

اکثرا در داخل پارتیشن cache یا userdata فایلی چند کیلوبایتی وجود دارد که هنگام بالا آمدن گوشی، دستوری مبنی بر wipe data (پاک کردن داده ها) برای پارتیشن ریکاوری ارسال می کند که این دستور در رام های تک فایل وجود ندارد. همین امر موجب باقی ماندن فایل ها بعد از فلش رام تک فایل در داخل دستگاه می شود. رام های تک فایل سامسونگ، اکثرا دارای کلمه ی Home در نام فایل فلش سامسونگ هستند. رام های تک فایل حدودا از اندروید 7.0 به بالا دیگر ارائه نمی شوند.

نمونه ی رام تک فایل SAMSUNG:

نمونه فایل رام تک فایل فلش سامسونگ

رام چهار فایل سامسونگ

رام چهار فایل سامسونگ دارای چهار فایل BL,AP,CP,CSC میباشد. رام های چهار فایل در مقایسه با رام های تک فایل بسیار کاربردی هستند و در اکثر موارد بسیاری از مشکلات به وجود آمده در گوشی را که با رام های تک فایل حل نشده، برطرف میکنند. از رام های چهار فایل برای بروزرسانی و رفع مشکلاتی نظیر هنگ کردن گوشی، مشکلات روی آرم ماندن و برای از بین بردن ویروس های اندروید استفاده می شود. رام های چهار فایل برخلاف رام های تک فایل موجب پاک شدن اطلاعات دستگاه شما خواهند شد.

نمونه ی رام چهار فایل:

رام چهار فایل سامسونگ

رام پنج فایل SAMSUNG

شرکت سامسونگ در نسخه های اندروید 7.0 به بالا سعی کرده اکثر رام هایی که ارائه می دهد به صورت چند فایل باشد؛ اما مشکلی که هنگام رایت فایل های چند فایل پیش روی شما وجود دارد این است که بعد از رایت این فایل ها، اطلاعات کاربر از بین می رود. برای همین شرکت سامسونگ در نسخه های اندروید 7.0 به بالا رام های پنج فایل فلش سامسونگ ارائه کرده است که باعث جلوگیری از پاک شدن اطلاعات کاربر در گوشی می شود.

رام های پنج فایل سامسونگ به اینگونه است که علاوه بر چهار فایل که وجود دارد، یک فایل به نام HOME_CSC به آنها اضافه شده است. این فایل جایگزین فایل CSC میشود و بعد از رایت رام سامسونگ، اطلاعات کاربر باقی می ماند. اما همچنان به دلیل مشکلاتی که در برخی گوشی ها وجود دارد یا باگهایی که در برخی رام های پنج فایل جدید وجود دارد، گاها دیده شده که حتی با اینکه فایل HOME_CSC روی دستگاه رایت شده اما اطلاعات کاربر پاک شده است.

نمونه ی رام پنج فایل

رام پنج فایل SAMSUNG

فایل PIT چیست؟

معمولا همراه فایل های چهار فایل یا بعضا پنج فایل، یک فایل کم حجم دیگری ممکن است باشد به نام فایلPIT که مخفف Partition Information Table است و این بدان معناست که این فایل حاوی جدول اطلاعات پارتیشن برای گوشی های سامسونگ هستند. این فایل ها تمام اطلاعات مرتبط برای هر پارتیشن، مانند نام پارتیشن، اندازه بلوک، تعداد بلوک و سایر اطلاعات فنی لازم را دارد. این فایل مانند یک هارد دیسک بر روی یک کامپیوتر است که اطلاعات به طور دائمی در آن نگهداری می شوند مگر اینکه توسط کاربر تغییر یابد. فایل PIT رام شما را مجدد پارتیشن بندی می کند.

هر دستگاه حاوی PIT های مختلفی است که مربوط به سیستم عامل آن است. از این رو برای درستی انجام فلش به فایل صحیح PIT نیاز است.همچنین هر فایل برای هر گوشی متفاوت است حتی اگر در یک مدل دو سایز 32 گیگابایت و 64 گیگابایت داشته باشیم،شاهد فایل های PIT متفاوت هستیم و نمی توانیم از فایل های مدل های دیگر استفاده کنیم.

قابلیت های فایل PIT

  • فایل PIT همراه فایل BL برای پروگرام هارد استفاده میشود.
  • این فایل میتواند مشکلاتی از قبیل هنگ لوگو را حل کند.

چگونگی استخراج فایل PIT

فایل PIT معمولا داخل فایل CSC وجود دارد. در فایل فلش های چهار یا پنج فایل می توانید فایل CSC را Rename تغییر نام کنید و پسوند MD5 را از آخر فایل حذف کنید که در نتیجه یک فایل .Tar خواهید داشت. در صورت باز کردن این فایل، فایل PIT را خواهید دید و می توانید آن را استخراج کنید.

نمونه ی فایل فلش سامسونگ که فایل PIT به صورت جداگانه در فایل فلش وجود دارد:

نمونه فایل PIT

فایل کامبینیشن Combination سامسونگ

یکی دیگر از رام های اورجینال، کامبینیشن نام دارد که از ترکیب چند فایل DRK,SBOOT,PIT,CERT,FRP تشکیل شده است و به همین علت به آن فایل ترکیبی یا کامبینیشن می گویند. با وجود فایل کامبینیشن تعمیرکاران میتوانند اکثر مشکلات نرم افزاری هر دستگاه اندرویدی را حل و فصل کنند. مشکلاتی نظیر مشکلات قفل FRP دستگاه های SAMSUNG، فعال سازی Usb Debugging، حل ارور DRK، تست و عیب یابی سخت افزار، کمک به دانگرید و…. . محدودیتی که فایل های کامبینیشن دارند این است که همیشه به مقدار کافی طبق باینری های دستگاه های اندروید موجود نیست .

نمونه ی فایل کامبینیشن

نمونه فایل کامبینیشن

 

امتیاز شما ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه