تفاوت مولتی متر کلمپی با معمولی

شایع ترین مشکلات تلفن های همراه، مشکلات سخت افزاری است. کاربران پس از گذشت مدتی از خرید گوشی خود، دیگر مثل سابق از آنها مراقبت نمی کنند و این کم شدن دقت کاربر در نگهداری از دستگاه، موجب بروز انواع مشکلات سخت افزاری برای گوشی می شود که علت به وجود آمدن این مسائل، ضربه خوردن گوشی، آبخوردگی و …. است.

حل کردن این مشکلات در ابتدا نیاز دارد که گوشی به تعمیرکاری حرفه ای سپرده شود و سپس لازم است تکنسین از ابزار تخصصی برای تعمیر دستگاه استفاده کند. پیش از تعمیر گوشی باید عیب یابی شود و ابزاری که این کار را برای تکنسین انجام می دهد، مولتی متر است. مولتی متر ها در دو نوع معمولی و کلمپی تولید شده و وارد بازار می شوند. در این مقاله به تفاوت مولتی متر کلمپی با معمولی می پردازیم. 

مولتی متر معمولی

مولتی متر چگونه دستگاهی است؟ 

به طور کلی مولتی متر دستگاهی است که از آن برای اندازه گیری کمیت های الکتریکی مثل جریان، ولتاژ و مقاومت استفاده می شود که این ابزار در تعمیرات موبایل بسیار استفاده می شود. تعمیرکاران موبایل با استفاده از این ابزار مهم و حیاتی، برای عیب یابی تلفن های همراه استفاده می کنند. همان گونه که گفته شد، مولتی متر در دو مدل معمولی و کلمپی تولید شده و عرضه می شود. حال سوال پیش می آید که شباهت ها و تفاوت های مولتی متر معمولی و کلمپی در چیست؟ برای پاسخ به این سوال، تا پایان مقاله با ما همراه باشید. 

مولتی متر کلمپی چیست؟ 

مولتی متر کلمپی در بازار با نام کلمپ متر نیز مشهور است. این دستگاه در قسمت بالای خود چیزی شبیه به عنبر دارند که با استفاده از یک هولدر که در کنار کلمپ متر قرار دارد، برای باز و بسته کردن دهانه ی عنبر مانند استفاده می شود. طریقه ی استفاده از این نوع مولتی متر بدین صورت است که کابل مورد نظر را باید داخل دهانه ی عنبری شکل مولتی متر کلمپی قرار داد تا کلمپ متر بتواند جریان را اندازه گیری کند. 

 

اگر به قسمت داخلی فک عنبر نگاه کنید، به آسانی می توانید قطعه فلزی ببینید که داخل آن قرار دارد و با وجود آن فلز جریان از روی سیم اندازه گیری می شود.  

شباهت های مولتی متر کلمپی با معمولی 

در این که هر دو مولتی متر معمولی و کلمپی در شغل تعمیرات استفاده می شوند، بحثی نیست. هر دوی این مولتی متر ها، سلکتور دارند که با استفاده از آن کمیتی که می خواهند اندازه گیری کنند را انتخاب می کنند، دارای صفحه نمایش دیجیتالی هستند که به وسیله ی آن مقدار کمیت های مورد نظر را نشان می دهند، پراب دارند که با اتصال کابل از یک طرف به مولتی متر و از طرفی دیگر به گوشی عملیات عیب یابی انجام می شود و در نهایت هم مولتی متر کلمپی و هم مولتی متر معمولی قابلیت اندازه گیری هر سه کمیت ولتاژ، جریان و مقاومت را دارند. 

تفاوت مولتی متر کلمپی با معمولی 

همان گونه که مشاهده کردیم، مولتی متر کلمپی و معمولی شباهت های زیادی با یکدیگر دارند که نشان می دهد از هر دو مولتی متر می توان برای کار استفاده کرد اما در این میان تفاوت هایی نیز وجود دارد که اصلی ترین تفاوت مولتی متر کلمپی با معمولی، تفاوت در نحوه ی اندازه گیری جریان است. 

مولتی متر و کلمپ متر

مولتی متر های معمولی باید به صورت سِری در مدار قرار بگیرند تا بتوانند جریان یا سایر کمیت ها را اندازه گیری کنند که در واقع برای انجام شدن این کار باید مدار باز شود اما مولتی متر های کلمپی قابلیت محاسبه میزان جریان را حتی از روی سیم هم دارند (به صورت تک رشته) و نیازی به باز کردن مدار در این نوع مولتی متر ها نیست. 

دستگاه های مولتی متر معمولی معمولا جریان را تنها تا 10 آمپر قادرند اندازه گیری کنند اما کلمپ متر ها می توانند جریان را تا 400 آمپر اندازه بگیرند. 

دیگر تفاوت مولتی متر کلمپی با معمولی، در میزان دقت اندازه گیری آنها است. دستگاه های مولتی متر معمولی دقت بیشتری دارند به این دلیل که مستقیما در مدار قرار میگیرند اما مولتی متر کلمپی نسبت به دیگر مولتی مولتی مترها، دقت بسیار کمتری دارد و دلیل آن تنها اندازه گیری از روی سیم است. 

در تعمیرات سخت افزاری موبایل، از کدام مولتی متر استفاده می شود؟ 

همان گونه که همه میدانیم، شغل تعمیرات موبایل از جمله مشاغل حساس  می باشد که نیازمند دقت بالاست. در بین سخت افزار و نرم افزار، حوزه ی سخت افزار فوق العاده حساس است. در نتیجه تعمیرکارانِ این حوزه نیاز دارند که از ابزاری برای تعمیرات تلفن های همراه استفاده کنند که دقت بالایی داشته باشد. از طرفی به دلیل چک کردن گوشی قبل از تعمیر (که نیازمند باز کردن گوشی است)، می توان از مولتی متر معمولی استفاده کرد چرا که به راحتی بین مدار قرار می گیرد. 

کلمپ متر ها به دلیل کارایی آسان، معمولا در کارخانجات صنعتی استفاده می شود به این دلیل که نیازی به قرار گرفتن در مدار ندارد و قابلیت اندازه گیری جریان را حتی از روی سیم نیز دارد. 

در این مقاله به صورت کامل به ویژگی و تفاوت مولتی متر کلمپی با معمولی پرداختیم و دانستیم برای تعمیرات تلفن های همراه امکان استفاده از هر ابزاری وجود ندارد. این شغل به حدی به مهارت، تسلط و دقت تعمیرکار و از طرفی به ابزار قدرتمند و دقیق نیاز دارد که کوچکترین سهل انگاری سبب بروز خساراتی جبران ناپذیر خواهد شد. 

مجموعه تخصصی استاد جی اس ام با کسب عنوان واحد صنفی برتر آماده ی ارائه ی کلیه خدمات تعمیراتی موبایل به شما عزیزان است. همچنین این مجموعه دوره های آموزش تعمیرات موبایل اعم از دوره تعمیرات سخت افزار، نرم افزار، اندروید، آیفون و فول VIP برای علاقه مندان برگزار می کند و به آسانی از کارآموزان، تعمیرکاری حرفه ای می سازد. اگر شما هم علاقه مند شرکت در این دوره ها هستید، برای اطلاع از جزئیات دوره به وبسایت استاد جی اس ام مراجعه یا با کارشناسان این آکادمی تخصصی در ارتباط باشید.

امتیاز شما ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه