آشنایی با فایل دامپ

یکی از قطعه های بسیار حیاتی گوشی، هارد آن بوده و هست. این قطعه، قطعه ای است که به صورت مستقیم روی مادربرد دستگاه های هوشمند قرار گرفته است. وظیفه ی حفظ و حراست از تمام اطلاعات و داده ها به عهده ی هارد گوشی است. هارد قطعه ای است که اگر بسوزد یا خراب شود، کاربر را با مشکلات بسیار زیادی مواجه می کند؛ ایجاد اختلال در عملکرد گوشی زمانی که بخواهیم گوشی را راه اندازی کنیم، یکی از این مشکلات است. اینجاست که مفهومی به نام فایل دامپ به کمک ما می آید تا گوشی های موبایل ما را نجات دهد.

علل خرابی هارد گوشی های موبایل

سوختن یا خرابی هارد می تواند علل مختلفی داشته باشد؛ هارد تلفن های همراه می تواند مثل هر یک از قطعه های دیگر گوشی خراب شود یا بسوزد. به بعضی از دلایل خرابی یا سوختن هارد گوشی، اشاره می کنیم:

  • خراب شدن قطعات داخلی گوشی
  • آسیب دیدن فیزیکی مانند ضربه خوردن
  • به روز رسانی نکردن نرم افزاری دستگاه 
  • نصب کردن نرم افزارهای آسیب زا
  • استفاده ی نادرست از دستگاه هوشمند
  • وارد شدن ذرات ریز گرد و غبار و آلودگی
  • اتمام عمر مفید گوشی هوشمند

گاهی ممکن است ضربه ی کوچکی به گوشی وارد شود یا یک اختلال بسیار جزئی در هارد به وجود بیاید که در این صورت می توانیم آن را تعمیر کرده و مجدد از همان هارد استفاده کنیم. اما گاهی ضربه ی وارد شده به حدی شدید بوده که هارد را به کلی تخریب کرده و از کار انداخته است. در این شرایط کاربر مجبور می شود که هارد گوشی خود را عوض کند.

نقش فایل دامپ در تعویض هارد گوشی

برای تعویض هارد دستگاه هوشمند، کاربر می تواند تلفن همراه هوشمند خود را به یک تکنسین ماهر بسپارد تا عملیات تعویض هارد را انجام دهد اما اگر خود کاربر آموزش دیده باشد و مهارت لازم برای عوض کردن هارد را داشته باشد، می تواند خود عملیات تعویض هارد را با موفقیت انجام دهد.

در عملیات تعویض هارد، باید یک هارد خام را پروگرام کرده و به جای هارد آسیب دیده روی برد گوشی جاگذاری کنیم. برای پروگرام کردن هارد خام مذکور، نیاز به فایلی داریم که تمام اطلاعات و پارتیشن بندی های لازم برای راه اندازی یک تلفن همراه را داشته باشد. به فایل مورد نیاز ما برای پروگرام هارد، اصطلاحا فایل دامپ گفته می شود. در ادامه به معرفی فایل دامپ خواهیم پرداخت. 

فایل دامپ چیست؟ 

فایل دامپ، یک backup از تمام اطلاعات و پارتیشن های دستگاه است که از هارد ( حافظه EMMC یا EMCP ) گوشی گرفته می شود. وجود این فایل برای عملیات راه اندازی گوشی بعد از عوض کردن هارد، بسیار لازم و ضروری است. در صورت نبود این فایل، امکان پروگرام کردن هارد و راه اندازی مجدد تلفن همراه آسیب دیده وجود نخواهد داشت.

یک نمونه فایل دامپ:

فایل دامپ چیست؟

قابلیت های فایل دامپ

قابلیت های فایل دامپ، زمانی پررنگ می شود که قصد ویرایش کردن رام گوشی را داشته باشیم ( برای آشنایی بیشتر با مفهوم رام، مقاله “آشنایی با فایل فلش سامسونگ” را از دست ندهید.)، یا اینکه بخواهیم هارد یا آی سی گوشی را پروگرام کنیم.

 می توانیم با رایت کردن فایل دامپ روی هارد، عملیات ترمیم بوت یا Unbreak را روی گوشی انجام دهیم. چگونگی ایجاد شدن فایل دامپ به این صورت است که وقتی از یک تلفن همراه بکاپ میگیریم، این فایل ایجاد می شود. فایل دامپ، فایلی است که رام گوشی آن را می سازد.   

ترمیم بوت چیست؟

از مهم ترین و کاربردی ترین موارد استفاده ی فایل دامپ، می توان به ترمیم بوت اشاره کرد. حال سوال پیش می آید که ترمیم بوت چیست؟ چه زمانی ترمیم بوت را انجام می دهیم؟

در بعضی مواقع پیش میاید که به دلیل سهل انگاری یا  به صورت کاملا ناگهانی، بوت گوشی دچار مشکل شده یا خراب می شود. بروز این مشکل باعث می شود که عملیات فلش کردن برای گوشی ممکن نباشد و تلفن همراه به کامپیوتر متصل نشود.

فایل دامپ در عملیات ترمیم بوت، از سیستم عامل فایل ها یک نسخه ی پشتیبان تهیه میکند و از فایل ها بکاپ میگیرد.

عملیات بک آپ گرفتن نیز توسط برنامه ها و ابزار های مخصوص مثل Easy Jtag Plus ، Medusa Pro و…….. انجام می شود و فرمت (پسوند) فایل های بکاپ گرفته شده bin , img و……می باشد.

در عملیات دامپ گیری، در بین تمام فایل هایی که از هارد گوشی بکاپ گرفته می شود، یک فایل با حجم کم به نام فایل EXTCSD هم بکاپ گیری می شود که این فایل، طبق CPU هر دستگاه ساخته می شود. این فایل، فایل بوت کانفیگ (پیکربندی) نام دارد.

فایل های اصلی دامپ کدامند؟

دامپ سه فایل اصلی را شامل می شود. این فایل ها عبارتند از:

  •         ROM 1
  •         ROM 2
  •         ROM 3

اگر بخواهیم یک هارد خام را پروگرام کنیم، باید این سه فایل را از یک هارد سالم بکاپ بگیریم و روی هارد خام رایت کنیم. وقتی این سه فایل را بکاپ میگیریم، در واقع نتیجه ی کار ما یک فول دامپ خواهد بود. زمانی که فول دامپ را روی هارد گوشی رایت می کنیم، بعد از بالا آمدن گوشی دیگر نیازی به فلش کردن نیست. 

ROM 1 :

ROM 1 اساسی ترین بخش در پروگرام هارد میباشد که شامل پارتیشن هارد است. ROM 1 حجم بسیار بالایی نسبت به باقی فایل ها دارد. دلیل بالا بودن حجم این فایل در اندازه ای که با حجم کل هارد برابر است، می تواند این باشد که این فایل شامل USERDATA میباشد.

ROM 2 و ROM 3 :

بخش BOOT در این قسمت قرار گرفته است که  این قسمت برای پروگرام هارد، از بخش های مهم به شمار می آید. ROM 2 و ROM 3، وظیفه ی روشن کردن دستگاه را در پردازنده های اگزینوس، مدیاتک و های سیلیکون دارند.

در این مقاله دانستیم که هارد یکی از حیاتی ترین قطعات تلفن همراه است که اگر خراب شود، مشکلات زیادی به وجود می آید. به بررسی برخی از مشکلاتی که هارد آسیب دیده برای تلفن همراه ایجاد می کند پرداختیم. تنها راه حل مشکلات ایجاد شده تعمیر یا تعویض هارد آسیب دیده است که برای تعمیر یا تعویض هارد، به فایلی نیاز داریم که دامپ نام دارد. دامپ از هارد پشتیبان گیری می کند که وجود این فایل برای پروگرام هارد لازم است. دامپ شامل سه فایل ROM 2, ROM 1 و ROM 3 هستند. وجود این سه فایل برای پروگرام الزامی است و در صورت نبودن این فایل ها پروگرام کردن هارد ممکن نخواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “آشنایی با فایل دامپ”

  1. ” فایل دامپ چیست؟
    فایل دامپ، یک backup از تمام اطلاعات و پارتیشن های دستگاه است که از هارد ( حافظه EMMC یا EMCP ) گوشی گرفته می شود. وجود این فایل برای عملیات راه اندازی گوشی بعد از عوض کردن هارد، بسیار لازم و ضروری است. در صورت نبود این فایل، امکان پروگرام کردن هارد و راه اندازی مجدد تلفن همراه آسیب دیده وجود نخواهد داشت.

    وقتی هارد گوشی مشکل داره یا سوخته یا هر چی چجوری از اون هارد فایل دامپ تهیه میشه؟؟!!!
    میشه توضیح بدید

    • با سلام . ممنون از اینکه با ما در ارتباط هستید.
      دوست گرامی، فایل دامپ در واقع بکاپی هست که قبلا از یک گوشی سالم گرفته شده که روی هارد تعویض شده پروگرام میشه. در واقع فایل دامپ فایلی نیست که از یه هارد خراب تهیه شده باشه.
      شما گوشی samsung A32 رو تصور کنید که هارد اون رو خارج کردیم و و بکاپ گرفتیم حالا یه گوشی Samsung a32 بدست ما رسیده که هاردش سوخته. ما بعد از تعویض هارد این گوشی، باید پروگرامش کنیم. پس نیاز به یه فایل دامپ سالم داریم که قبلا از یک گوشی سالم مشابه بکاپ گرفتیم. فایل دامپ بکاپ گرفته شده از گوشی سالم رو روی هارد خام این گوشی رایت می کنیم و گوشی راه اندازی میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه