احیا نوک هویه

هر زمان درباره تعمیرات سخت افزاری تلفن های همراه از ما سوال کنند، اولین ابزاری که به ذهن ما می رسد، ابزاری چون هیتر و هویه است. این دو وسیله جزو پرکاربردترین وسایل یک تعمیرکار گوشی هستند که مراقبت از آنها، حائز اهمیت است. هیتر معمولا کمتر از هویه دچار خرابی می شود و نگهداری از آن آسان تر است. هویه به دلیل برخورد مستقیمی که با قطعات برد گوشی و مین برد دارد، باید حتما به دقت از آن مراقبت شود. نوک هویه قسمت مهمی از اجزای هویه است و چند وقت یکبار تعمیرکار باید به احیا نوک هویه بپردازد.

 حال ممکن است شما اطلاعات کافی در مورد هویه، نوک هویه، دلایل خرابی نوک هویه، اهمیت احیا نوک هویه و روش های تمیز کردن نوک هویه نداشته باشید؛ ما در این مقاله این اطلاعات را به طور کامل در اختیار شما قرار می دهیم.

شناخت هویه 

همان گونه که پیش تر گفتیم، هویه یکی از ابزار های مهم و ضروری یک تکنسین سخت افزار موبایل به حساب می آید. تعمیر کار با استفاده از هویه به برداشتن، جا زدن، لحیم کاری، تمیز کردن سطح مین برد و…. می پردازد. با هویه می توان حتی قطعاتی که پلاستیکی هستند را روی برد لحیم کرد، با سیم قلع کش و هویه قلع های اضافی را از روی برد برداشت و برای پایه سازی آی سی ها از این ابزار استفاده کرد. با هویه کار هایی می توان انجام داد که با هیتر قابلیت انجام آنها وجود ندارد.

آشنایی با نوک هویه  

در این بین باید حتما به خودِ هویه نیز توجه کرد. نوک هویه در اندازه ها و شکل های مختلف در کنار پکیج محصول یا به صورت جداگانه در بازار به فروش می رسد. علت اینکه کمپانی ها نوک هویه را جداگانه تولید کرده اند، این است که نوک هویه پس از مدتی دچار آسیب می شود و نیاز به تعویض دارد. در گذشته نوک هویه قابل تعویض نبود و در صورت خرابی نوک هویه تعمیرکار مجبور به خرید هویه ای دیگر بود؛ اما به مرور زمان هویه های جدید با قابلیت تعویض نوک هویه وارد بازار شدند.

نشانه های فرسایش نوک هویه 

فرسوده شدن نوک هویه نشانه های زیادی دارد در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

خوردگی

استفاده از مواد خورنده یا برخورد مستقیم نوک هویه با قطعات مختلف برد که بعضی از آنها ممکن است سخت باشند، باعث از بین رفتن نوک هویه، کند شدن نوک هویه و خورده شدن آن می شود که در این شرایط باید نوک هویه را تعویض کنیم.  

انسداد

مسدود شدن نوک هویه یکی دیگر از علائمی است که نشان می دهد از هویه به خوبی مراقبت نشده است. این انسداد ممکن است هنگام کار با مواد ذوب شده و یا ذراتی که در هوا معلق هستند، اتاق بیفتد.  

تغییر نوع کار 

گاهی امکان دارد که تعمیرکار بخواهد نوع کاری که با هویه انجام می دهد را تغییر دهد و با آن کار دیگری انجام دهد. در این مورد نیز نیاز است نوک هویه تعویض شود. 

دمای نامناسب

استفاده از دمای خیلی بالا نوک هویه را خراب می کند. اگر شما هم از جمله کسانی هستید که معمولا با دمای بالا به مدت طولانی با هویه خود کار می کنید، باید خودتان را آماده ی تهیه ی نوک هویه ی جدید کنید.   

عمر مفید نوک هویه چقدر است؟ 

به طور کلی هر ابزاری پس از مدتی دچار فرسودگی و آسیب می شود؛ اما این آسیب ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که در اینجا چند مورد از آنها را شرح می دهیم. 

مقدار استفاده از نوک هویه 

تعداد دفعات و مقدار زمانی که از هویه استفاده می کنید، ممکن است عمر مفید نوک هویه را تا حدود خیلی زیادی کاهش دهد. 

نوع نوک هویه

نوک هویه از مواد اولیه ی مختلفی ساخته می شود که تاثیر نوع این موارد اولیه در میزان خرابی و فرسایش نوک هویه بسیار موثر است.  

میزان دمای هویه

تنظیم کردن دمای بالا برای هویه به مدت طولانی به مرور زمان ممکن است در سرعت فرسایش و کم شدن عمر مفید دستگاه اثر منفی داشته باشد.  

چگونگی مراقبت از نوک هویه

مراقبت درست از نوک هویه طبیعتا عمر آن را افزایش می دهد. مراقبت های هویه شامل احیا کردن نوک هویه به صورت منظم، فشار وارد نکردن به نوک هویه و حفظ کردن تیزی نوک هویه از جمله مراقبت هایی است که یک تعمیرکار باید از هویه و نوک هویه ی خود انجام دهد.   

قیمت نوک هویه

نوک هویه هایی که در بازار موجود هستند، معمولا از آهن و مس ساخته می شوند تا گرما را به خوبی بتوانند منتقل کنند. آلیاژ هایی که برای این نوک هویه ها استفاده می شود در تعیین کردن قیمت آن نوک هویه بسیار موثر است. در نتیجه نوک هویه هایی که ارزان قیمت هستند، از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و امکان فرسایش زود هنگام نوک هویه وجود دارد.

آیا احیا نوک هویه مهم است؟ 

گاهی نوک هویه ی شما دچار فرسایش شده اما می توان کاری کرد که مجددا قابل استفاده باشد. این نکته بسیار مهم است زیرا دیگر نیازی به صرف کردن هزینه نیست و به راحتی با احیا نوک هویه می توانید با نوک هویه ی قدیمی خود دوباره کار کنید. 

روش احیا نوک هویه 

احیا نوک هویه معمولا با استفاده از یک ماده ی شیمیایی انجام می شود که قابلیت تمیز کردن نوک هویه و احیا کردن قسمت های اکسید شده را دارد. در کل این کار روش های فراوانی دارد که ما به یکی از آنها می پردازیم. برای احیا کردن نوک هویه خود، طبق مراحل زیر عمل کنید: 

  • ابتدا باید نوک هویه از زنگ زدگی ها پاک شود. برای این کار با استفاده از مسواک یا ابزاری مخصوص جهت تمیز کردن نوک هویه استفاده کنید. 
  • در این مرحله باید نوک هویه را در حالت داغ، درون ماده شیمیایی به نام فلکس فرو ببرید و چند بار اینکار را انجام دهید. سپس نوک هویه را با آب تمیز کنید. 
  • اکنون می بایست نوک هویه را با استفاده از سنگ تیز کننده نوک هویه، تیز کنید. با این کار نوک مثل سابق تیز خواهد شد. 

به تازگی برای احیا نوک هویه از ماده ی شیمیایی دیگری به نام احیا کننده ی نوک هویه استفاده می شود که کار را برای تعمیرکاران موبایل راحت تر کرده است. احیا نوک هویه برای آن دسته از نوک هویه هایی مناسب است که میزان زنگ زدگی و خوردگی آنها زیاد نیست. در مورد نوک هویه هایی که بسیار فرسوده شده اند، بهترین راه حل تعویض نوک هویه است. 

آکادمی حرفه ای استاد جی اس ام یا بیش از دو دهه تجربه در زمینه تعمیرات و آموزش تعمیرات موبایل، تمامی آموزش های مربوط به تلفن های همراه و ابزار تعمیرات موبایل را به کارآموزان عزیز، ارائه می کند. علاقه مندان می توانند برای اطلاع از جزئیات دوره ها، به وبسایت استاد جی اس ام مراجعه کنید.

امتیاز شما ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه