روش کار با هیتر

مدت زیادی است که تعمیرات تلفن های همراه برای دنیای امروز، امری ضروری به حساب می آید. حال در این بین، تعمیرات سخت افزاری گوشی ها جزو آن دسته از تعمیرات است که نیاز به دانش، تخصص و ابزار تعمیرات موبایل دارد. ابزار تعمیرات سخت افزاری تلفن های همراه، انواع مختلفی دارند؛ از جمله هیتر، هویه، مولتی متر، منبع تغذیه، لوپ و … . از بین ابزار تعمیرات موبایل گفته شده، هیتر یکی از مهم ترین ابزار در زمینه تعمیرات سخت افزاری موبایل است.

کار با هیتر به دانش، تجربه و تخصص داشته و اگر شخصی بدون داشتن آگاهی های اولیه، قصد کار با هیتر را داشته باشد، قطعا هم به خود و هم به قطعه مین برد مورد نظر آسیب وارد می شود. در ادامه به معرفی مختصر هیتر و نحوه کار با هیتر و رعایت نکات ایمنی آن خواهیم پرداخت. 

معرفی هیتر

یکی از حیاتی ترین ابزارهای تعمیرات موبایل، هیتر نام دارد. تعمیرکاران موبایل این ابزار را بسیار مورد استفاده قرار می دهند. هیتر کاربردهای متعددی دارد (برای آشنایی با کاربردهای هیتر، مقاله کاربرد هیتر در تعمیرات موبایل را مطالعه کنید). تعمیرکاران حوزه سخت افزار تلفن همراه برای انجام بسیاری از کارها نیاز به هیتر دارند. به وسیله ی هیتر به قطعه ی مورد نظر گرما می دهند و آن را از روی برد تلفن همراه جدا کرده یا بر روی برد نصب می کنند. در این بین، کیفیت هیتر بسیار مهم بوده و رابطه ی مستقیم با کیفیت کاری که به وسیله ی آن انجام می شود، دارد. در ادامه مقاله با اجزای تشکیل دهنده هیتر آشنا خواهید شد. 

اجزای تشکیل دهنده هیتر  

همانطور که گفته شد، هیتر وظیفه ی حرارت دادن به قطعات را برعهده دارد؛ از این رو اجزای اصلی آن دسته ی هیتر، پمپ باد و المنت است. المنت در هیتر وظیفه ایجاد گرما و حرارت به وسیله  نازل هایی را دارد که در هیتر وجود دارد. هیتر تعدادی دکمه و یک عدد ولوم چرخشی دارد که با آن دما را تنظیم و شدت باد را کنترل می کند. حال ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که دما و شدت باد هیتر هنگام کار چه مقدار باید باشد؟ برای دریافت پاسخ این سوال با ما همراه باشید. 

نحوه کار با هیتر

همان گونه که گفته شد، هیتر یک وسیله ی تخصصی در زمینه تعمیرات موبایل به حساب می آید که کار با این ابزار قطعا نیاز به آموزش دارد. مجموعه استاد جی اس ام با افتخار نحوه ی کار با این دستگاه را به شما عزیزان آموزش می دهد. مراحل کار با هیتر به شرح زیر است: 

  1. ابتدا می بایست مکان مناسبی را برای انجام کار خود در نظر بگیرید؛ چرا که محل کار شما باید مکانی باشد که تهویه داشته و بسیار روشن باشد. تمیز بودن محل قرار گیری ابزارها و میز کار نیز از جمله مسائلی است که بسیار حائز اهمیت است. 
  2. دستگاه را عیب یابی کنید و به صورت واضح تعیین کنید که کدام قطعه آسیب دیده است و باید از مین برد تلفن همراه جدا شود. 
  3. برای شروع کار، دما و شدت باد هیتر را با توجه به این که کدام قطعه نیاز به جدا شدن دارد، تنظیم کنید. (قطعات روی مین برد با توجه به اینکه انواع مختلفی دارند، دما و شدت بادی که برای جدا شدن نیاز دارند نیز متفاوت است)
  4. دست خود را به روی میز بگذارید یا به میز تکیه دهید تا لرزش دست کمتری داشته باشید. (برداشتن قطعه از روی برد کار بسیار حساسی است که در صورت کمی بی دقتی یا سهل انگاری ممکن است سایر قطعات آسیب ببینند یا همزمان با قطعه ی مورد نظر از روی برد جدا شوند)
  5. دسته ی هیتر را در دست بگیرید و نازل را در فاصله ی خیلی نزدیک از قطعه ی معیوب، به صورت دورانی بچرخانید. (فاصله ی هیتر با قطعه باید 1 تا 1.5 سانتی متر باشد تا تمرکز هیتر تنها به قطعه مورد نظر بوده و به سایر قطعات آسیبی وارد نشود.) 
  6. برای چند ثانیه به قطعه حرارت دهید. به هیچ عنوان نباید برای برداشتن قطعه عجله کنید، باید به حدی به قطعه گرما بدهید که قلع های زیر آن ذوب شوند و قطعه به راحتی از روی مین برد جدا شود. جدا کردن قطعه با زور، احتمال آسیب به پایه ها را بسیار افزایش می دهد. همچنین به قطعه نباید بیش از اندازه گرما بدهید؛ به این دلیل که حرارت بیش از حد ممکن است آسیبی جبران ناپذیر به قطعه وارد کند.
  7. با استفاده از یک پنس مخصوص به آرامی قطعه را از روی برد بردارید. 

مراحل گفته شده برای برداشتن تمامی قطعات و آی سی ها صدق می کند و می توانید برای برداشتن هر یک از این قطعات، طبق مراحل مذکور بهره ببرید.

نکات ایمنی کار با هیتر 

کار با این ابزار فوق حرفه ای به طور قطع خطراتی دارد که اگر نکات ایمنی کار با این دستگاه رعایت شود، هرگز ضرر جبران ناپذیری را متحمل نخواهیم شد. نکات ایمنی کار با هیتر عبارتند از: 

  1. از ابزار با کیفیت و مناسب استفاده کنید. بسیاری از هیتر های موجود در بازار درجه 2 و 3 بوده و از کیفیت لازم برای تعمیر برد تلفن همراه برخوردار نیستند؛ در نتیجه دستگاه به برد و قطعات نصب شده روی آن، آسیب می زند. 
  2. برای استفاده از ابزار حتما آموزش ببینید. هیتر از جمله ابزارهایی است که کار با آن نیاز به آموزش درست دارد.
  3. حین کار با هیتر، دقت لازم را داشته باشید. کوچکترین بی دقتی هنگام کار با هیتر ممکن است باعث خاموش شدن گوشی به طور دائم یا آسیب دیدن تلفن همراه به طور جدی خواهد بود. 
  4. هنگام کار با هیتر حتما از ماسک و دستکش مخصوص استفاده کنید تا از نظر جسمی دچار مشکل نشوید. 
  5. حین کار، به چینش قطعات روی برد دقت کنید؛ به این دلیل که قطعات دقیقا باید در جای خود قرار بگیرند و اگر به هر دلیلی جا به جا شوند، ممکن است گوشی روشن نشود. 

از بین نکات ایمنی مذکور، استفاده از ابزار باکیفیت نقش بسیار پررنگی در کیفیت کار یک تعمیرکار موبایل دارد. مجموعه استاد جی اس ام به منظور بالا رفتن کیفیت کار شما عزیزان، یک هیتر درجه یک به نام هیتر سوگون 8610DX را معرفی کرده و قیمتی بسیار عالی برای این دستگاه در نظر گرفته است. برای مشاهده و خرید محصول، وارد سایت فروشگاه مجموعه استاد جی اس ام شوید.    

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه