کاربرد هیتر در تعمیرات موبایل

همزمان با پیدایش تلفن های همراه، تعمیرات تلفن همراه نیز به وجود آمدند. در ابتدا تعمیرات تلفن های همراه رونق زیادی نداشت به این دلیل که گوشی های موبایل تنوع آنچنانی نداشتند. اما از یک سو، با گذشت زمان و پیشرفته شدن تلفن های همراه و تفاوت شایانی که با اجداد خود داشتند، موجب شد که تعمیرات موبایل رفته رفته پیشرفت قابل توجهی داشته باشد؛ از سوی دیگر بالا رفتن قیمت تلفن های همراه، نیاز به تعمیرات موبایل را افزایش داد.

به طور کلی تعمیرات موبایل به دو دسته تقسیم می شوند؛ تعمیرات سخت افزاری و تعمیرات نرم افزاری. در زمینه تعمیرات سخت افزاری ابزارهای تخصصی بسیاری نیاز است که یک تعمیرکار موبایل بتواند کار خود را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهد. یکی از این ابزارهای تعمیرات موبایل حیاتی و مهم، هیتر است. در ادامه به معرفی هیتر و کاربرد هیتر در تعمیرات موبایل خواهیم پرداخت. 

معرفی کوتاه هیتر  

هیتر یکی از حیاتی ترین ابزارهای تعمیرات سخت افزاری موبایل به حساب می آید که کارایی های بسیاری دارد. اگر هیتر نباشد، یک تکنسین حوزه ی سخت افزار نمی تواند کار خود را انجام دهد به این دلیل که برای بررسی یک تلفن همراه از نظر سخت افزاری، ابتدا می بایست گوشی باز شود. ممکن است گاهی گوشی از درب پشت و گاهی از ال سی دی باز شود که برای باز کردن گوشی به هر دو روش، به هیتر نیاز است. در ادامه ی مقاله به چند مورد از ضروری ترین کاربرد هیتر در تعمیرات موبایل در بخش سخت افزار می پردازیم. 

مهم ترین کاربرد هیتر در تعمیرات موبایل    

همان گونه که گفته شد، هیتر نقش بسیار پر رنگی در زمینه تعمیرات سخت افزاری موبایل دارد. چند مورد از کاربرد هیتر در تعمیرات موبایل عبارتند از:

  • برداشتن قطعات از روی برد تلفن همراه
  • نصب قطعات مختلف ریز و درشت روی برد تلفن همراه
  • شابلون زدن
  • ریبال
  • تعویض هارد
  • مونتاژکاری

به ترتیب کاربردهای ذکر شده را بیان می کنیم. 

برداشتن قطعات از روی برد تلفن همراه   

اولین و مهم ترین کاربرد هیتر در تعمیرات موبایل، زمان باز کردن گوشی است. زمانی که گوشی باز می شود (یا از درب پشت یا از ال سی دی)، پس از اینکه توسط ابزارهای مختلفی مانند منبع تغذیه، مولتی متر و …. قطعه ی خراب شده شناسایی می شود، اکنون نیاز است که قطعه ی معیوب، از روی برد تلفن همراه برداشته شود. برای برداشتن این قطعه، لازم است از هیتر استفاده شود. تعمیرکاران تلفن همراه به وسیله ی هیتر، به قطعه ی مورد نظر حرارت می دهند تا قلع های زیر آن ذوب شود سپس قطعه را به راحتی از روی برد جداسازی می کنند. 

نصب قطعات مختلف ریز و درشت روی برد تلفن همراه  

معمولا پس از اینکه یک قطعه ی معیوب تعمیر می شود یا قطعه ای جدید جایگزین قطعه ی خراب می شود، آن قطعه را با استفاده از هیتر در جای خود قرار می دهند. نکته ی قابل توجه این است که برای نصب قطعات ریز، به راحتی می توان از هیتر کمک گرفت؛ به این دلیل که این ابزار با دقت بالایی که دارد، نه تنها قطعه را در محل خود نصب می کند، بلکه به سایر قطعات نیز کوچکترین آسیبی نمی زنند. 

شابلون زدن 

یک آی سی تنها از طریق پایه هایی که از جنس قلع هستند، می توانند با برد گوشی ارتباط برقرار کنند. اگر به هر دلیلی این ارتباط از دست برود، آی سی نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. برای این کار باید پایه های آی سی، شابلون زده شوند. برای شابلون زدن پایه های آی سی به یک ابزار تعمیرات موبایل به نام هیتر نیاز است. هیتر به حدی در این عملیات نقش اساسی دارد که در صورت نبودن، شابلون زدن غیرممکن می شود. 

کاربرد هیتر در ریبال   

به طور کلی زمانی که به مین برد ضربه ای وارد شود یا مین برد بیش از اندازه گرم شود، احتمال آسیب دیدن پایه ی آی سی ها بسیار بالا می رود. در صورتی که به پایه های یک آی سی آسیب وارد شود، می بایست پایه ها احیا یا در اصطلاح ریبال شوند. (برای آشنایی بیشتر با مراحل ریبال آی سی، مقاله “آموزش نحوه ریبال آی سی در 5 قدم” را از دست ندهید.) یکی از کابردهای هیتر در تعمیرات موبایل استفاده از این دستگاه برای ریبال آی سی هاست. نکته ی حائز اهمیت در مورد ریبال کیفیت هیتر، اندازه دما و میزان باد خروجی است. 

تعویض هارد 

آسیب دیدن هارد تلفن همراه، یک مشکل شایع در گوشی ها به شمار می رود. زمانی که یک هارد در تلفن همراه بسوزد، تعمیرکار اقدام به تعویض هارد می کند. فرسوده شدن هارد از طریق جابجایی بیش از حد اطلاعات می تواند یکی از دلایل سوختن هارد باشد. در مراحل تعویض هارد باید ابتدا هارد خراب از روی برد جدا شود سپس هارد سالم پروگرام شده به جای هارد قبلی نصب شود. از جمله کاربرد هیتر در تعمیرات موبایل استفاده در هنگام تعویض هارد است.

یک تعمیرکار موبایل برای انجام هر دوی این مراحل به هیتر احتیاج دارد. تعویض هارد به کمک هیتر یکی از عملیات های مهم در زمینه سخت افزار به شمار می رود که معمولا باعث می شود یک گوشی کاملا خاموش، مجددا قابل استفاده شود. 

کاربرد هیتر در مونتاژکاری  

یک تعمیرکار موبایل در دوران فعالیت خود در زمینه سخت افزار ممکن است تعمیر یک گوشی را برعهده بگیرد که به دلیل گرمای بیش از حد مین برد یا ناشی بودن تعمیرکار قبلی، یک یا چند قطعه روی برد آن کج شده اند و به عبارتی به درستی سر جای خود قرار نگرفته اند. برای اینکه این تکنسین بتواند قطعه را درست در جای خود قرار دهد، نیاز دارد که از استفاده کند. با استفاده از هیتر قطعه ای که کج شده به راحتی سر جای خود قرار میگیرد. 

کاربرد هیتر در تعمیرات موبایل و به ویژه در بخش سخت افزار غیر قابل انکار است. البته ناگفته نماند که کیفیت ساخت هیتر و برند بودن آن، به مقدار قابل توجهی حائز اهمیت است. بسیاری از تکنسین ها با این وجود که در کار خود بسیار خبره هستند، به دلیل عدم استفاده از یک هیتر با کیفیت، تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست می دهند. مجموعه استاد جی اس ام یک هیتر کاربردی با دمای کالیبره و قابلیت های فوق العاده عالی به نام هیتر سوگون 8610DX را به تعمیرکاران عزیز معرفی می کند. برای اطلاع از قیمت این هیتر فوق العاده عالی، از فروشگاه استاد جی اس ام دیدن فرمایید.  

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه